Som udsteder er du forpligtet til at udarbejde og ajourføre dine insiderlister!

Insiderlisten er et vigtigt redskab til at undgå uretmæssig videregivelse af intern viden samt redskab til at fjerne ubegrundet mistanke mod jer eller jeres ansatte i forbindelse med myndighedernes efterforskning af brud på reglerne om markedsmisbrug.

I januar 2021 blev markedsmisbrugsforordningens artikel 18, stk. 6 ændret, hvilket medførte lempeligere krav for udstedere på et SMV-vækstmarked, i henhold til deres førelse af insiderlister.

EU-Kommissionens nye gennemførelsesforordning, der trådte i kraft i juli 2022, har præciseret disse lempeligere krav for udstedere på SMV-vækstmarkeder og har ligeledes indført nye krav til udstedere på både Main Market og SMV-vækstmarkeder, herunder krav om anvendelse af nye standardskemaer ved førelsen af insiderlister.

Set i lyset af de ændringer og præciseringer, som følger af den nye gennemførelsesforordning, har vi i denne artikel besvaret en række af de typiske spørgsmål, som vi modtager mht. overholdelse af reglerne om insiderlister i praksis.

HVORNÅR SKAL INSIDERLISTEN UDARBEJDES?

Som udsteder på Main Market er du forpligtet til at udarbejde en hændelsesbaseret insiderliste, så snart intern viden opstår i selskabet. Samtidig skal insiderne informeres om, at de er optaget på listen og hvad dette indebærer.

Vær opmærksom på, at insiderlisten også skal udarbejdes i tilfælde af at:

  • den interne viden offentliggøres ganske hurtigt efter at den interne viden opstod,
  • offentliggørelsen af den interne viden udsættes, eller
  • den interne viden bortfalder før offentliggørelsen.

Pligten til at udarbejde en insiderliste bortfalder endvidere ikke, selvom den interne viden offentliggøres inden du har nået at færdiggøre din insiderliste. Hvis du som udsteder ikke har fået indhentet alle nødvendige oplysninger om de enkelte insidere, forinden den interne viden offentliggøres, skal dette således ske hurtigst muligt derefter.

For udstedere på et SMV-vækstmarked, gælder der imidlertid nogle mere lempelige regler. Se nærmere herom nedenfor.

KAN VI VÆRE PÅ FORKANT MED VORES INSIDERLISTE?

Som udsteder bør du altid være på forkant med din insiderliste og løbende overveje, hvilken viden der er eller kan blive specifik intern viden.

Til brug for forberedelsen kan du med fordel udarbejde en fortrolighedsliste (også betegnet en restricted trading list/eller en gray list), som vedrører viden, der er fortrolig og som måske senere kunne blive specifik intern viden.

Fortrolighedslisten bør udarbejdes i samme format som insiderlisten, således at den hurtigt kan konverteres til en insiderliste, såfremt den fortrolige viden skifter karakter til at blive specifik intern viden.

SKAL EN PERSON ANFØRES PÅ BÅDE DEN PERMANENTE- OG DEN HÆNDELSESBASEREDE INSIDERLISTE?

Udstedere på Main Market

Som bl.a. anført i Finanstilsynets notat om den nye gennemførelsesforordning, har det tidligere været accepteret af Finanstilsynet, at personer optaget på den permanente insiderliste ikke ligeledes skulle anføres på en hændelsesbaseret insiderliste, såfremt de fik adgang til specifik intern viden.

I lyset af EU-Kommissionens nye gennemførelsesforordning, finanstilsynets nye notat herom samt Finanstilsynets seneste udtalelse efter den svenske afgørelse (link), skal udstedere på Main Market nu altid udarbejde en hændelsesbaseret insiderliste, når der opstår intern viden i selskabet.  

Selvom en person allerede er anført  på udsteders permanente insiderliste, skal vedkommende derfor ligeledes anføres på den hændelsesbaserede insiderliste, såfremt vedkommende besidder specifik intern viden.

Udstedere på et SMV-vækstmarked

De lempeligere regler indført i gennemførelsesforordningen i januar 2021, medfører, at udstedere på SMV-vækstmarkeder, alene skal udarbejde én (udvidet) permanent insiderliste, som omfatter de personer der på grund af deres hverv eller stilling hos udstederen har regelmæssig adgang til intern viden.  

Det er imidlertid ikke i hverken gennemførelsesforordningen eller i Finanstilsynets notat herom præciseret, om disse udstedere, trods af de nye lempeligere krav, bør  anføre personer med adgang til specifik intern viden på en hændelsesbaseret insiderliste, såfremt insideren ikke allerede er optaget på udsteders (udvidede) permanente insiderliste.

Henset til, at udstedere er forpligtede til at tage alle rimelige skridt for at sikre, at enhver person med adgang til intern viden anerkender de juridiske og lovgivningsmæssige pligter, der følger heraf, og er bekendt med de sanktioner, der er knyttet til insiderhandel og uretmæssig videregivelse af intern viden, er vores anbefaling, at udstedere på et SMV-vækstmarked i tillæg til deres (udvidede) permanente insiderliste, ligeledes sikrer sig, at personer med adgang til specifik intern viden, som ikke opfylder kravene (vedr. regelmæssig adgang) for at blive anført på den (udvidede) permanente insiderliste, anføres på en hændelsesbaseret insiderliste.

SKAL EKSTERNE PERSONER ANFØRES PÅ VORES INSIDERLISTE?

Udsteders eksterne rådgivere, herunder advokater, revisorer og lign. har en selvstændig pligt til at føre egne insiderlister. Udsteder skal derfor alene anføre rådgivers virksomhedsnavn, CVR no. samt en kontaktperson på sin egen insiderliste, såfremt rådgiveren har adgang til intern viden om selskabet.

Såfremt udsteder har en samarbejdspartner, kunde eller potentiel kunde, som er bekendt med viden som senere ændrer karakter til specifik intern viden om selskabet, skal disse derimod ikke anføres på udsteders insiderliste. I stedet bør disse personer/selskaber blot indledningsvist gøres opmærksom på, at den viden de besidder, potentielt kan ændre karakter til intern viden hos udsteder og derfor skal holdes fortroligt.

HVORNÅR SKAL INSIDERLISTEN AJOURFØRES?

Insiderlisten skal ajourføres i tilfælde af, at:

  • begrundelsen for at medtage en person, som allerede er opført på listen, ændres,
  • telefonnummer eller andre personoplysninger ændres for personer der allerede er opført på listen,  
  • en ny person får adgang til intern viden og denne person derfor skal tilføjes,
  • en person ophører med at have adgang til intern viden i hvilket tilfælde personen ligeledes skal orienteres.

Det er vigtigt, at hver enkelt ajourføring præciserer datoen og tidspunktet for den ændring, som udløste ajourføringen.

HVOR LÆNGE SKAL INSIDERLISTEN OPBEVARES?

Insiderlister skal opbevares i en periode på mindst 5 år efter, at insiderlisten er udarbejdet eller ajourført.

HVILKET FORMAT TIL INSIDERLISTEN SKAL VI ANVENDE?

Insiderlister skal føres ved brug af EU-Kommissionens nye standardskemaer,