I april måned 2021 nedsatte Bolig- og Planstyrelsen en arbejdsgruppe, hvis kommissorium var, hvordan store sommerhuse kunne defineres i Erhvervsstyrelsens Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v.

Arbejdsgruppen har afrapporteret, og vi har siden afventet en opdatering af Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. fra Bolig- og Planstyrelsens side.

Sideløbende med arbejdsgruppens arbejde har der verseret en række sager ved Planklagenævnet, og disse sager er nu afgjort, inden Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. er blevet opdateret.

Bolig- og Planstyrelsen har nu, på baggrund af Planklagenævnets afgørelser meddelt, at man ikke vil opdatere Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. og dermed fastlægge, hvornår et sommerhus skal betragtes som et stort sommerhus.

Feriehusudlejningsbranchen har under hele forløbet været af den klare opfattelse, at det vil være i strid med sommerhuslovens formål og med gældende praksis, såfremt der indføres en formodningsregel om, at udlejning af to store sommerhuse skal betragtes som erhvervsmæssig udlejning, og dermed ulovlig udlejning. Med Bolig- og Planstyrelsens seneste udmelding ligger det nu fast, at der ikke indføres en sådan formodningsregel.

Dette er imidlertid ikke ensbetydende med, at størrelsen af et sommerhus, eller to sommerhuses størrelse, ikke indgår i vurderingen af, hvorvidt der er tale om erhvervsmæssig og dermed ulovlig udlejning. Det må stadig forventes, at et sommerhus' størrelse indgår i vurderingen som et blandt flere kriterier.