En af jeres helt centrale pligter som sundhedspersoner er pligten til at føre patientjournaler efter autorisationslovens kapitel 6.
Den 1. juli 2021 trådte den nye journalføringsbekendtgørelse i kraft, der supplerer autorisationslovens regler. Formålet med bekendtgørelsen er at sikre god og sikker patientbehandling samt at understøtte patientens mulighed for inddragelse i behandlingen og varetagelse af patientens egne interesser.
Journalen er samtidig jeres mulighed for at kunne dokumentere, I har foretaget en behandling, der lever op til den faglige norm på området, om det så gælder undersøgelser, diagnosticeringer, sygdomsbehandlinger, kosmetiske behandlinger, sundhedsfaglig pleje, forebyggelse, sundhedsfremme eller andet i forhold til den enkelte patient.
Bekendtgørelsen indeholder - som eksempler - generelle regler om journalers oprettelse, organisering, form, sprog, indhold og opbevaring samt en række særregler, der gælder i en række specifikke situationer.
Journalen kan især få afgørende betydning i klagesager eller andre uoverensstemmelser. Selve pligten til at føre journalen påhviler den pågældende medarbejder, der udfører den sundhedsfaglige opgave, men det er ledelsen på jeres behandlingssted, der har ansvaret for, at de ansatte har tid, adgang, udstyr, instruktioner til og oplæring i at føre journalerne korrekt. Dette skal følges op ved tilsyn, der sikrer, at journalføringen sker i overensstemmelse med lovgivningen.
Instrukserne skal være tilgængelige for alt relevant personale hele døgnet - også ved tekniske nedbrud. Behovet for skriftlige instrukser for journalføring vil dog afhænge af en konkret vurdering på baggrund af jeres behandlingssteds organisering.
Kontakt os hvis I vil sikre, I overholder reglerne omkring journalføring. Vi hjælper fx gerne med at udfærdige skriftlige instrukser til jeres ansatte. Det første opkald er altid gratis.