Vestre Landsret har i dag den 29. oktober 2024 afsagt dom omhandlende fradragsværdien af tab på kryptovalutaer efter de nugældende regler i personskatteloven.

Gevinst og tab på kryptovaluta, herunder eksempelvis bitcoins, reguleres efter reglerne i statsskatteloven, hvorimod selve skatteberegningen opgøres efter reglerne i personskatteloven.

Skattestyrelsen har hidtil ved skatteberegningen anlagt en praksis, hvorefter der er opstået en asymmetri i beskatningen af kryptovaluta. Dette således at forstå, at gevinster beskattes som personlig indkomst med ca. 50 %, hvorimod tab kun er blevet fradraget som et ligningsmæssigt fradrag med en skatteværdi på ca. 25-30 %.

Har en skatteyder således i et indkomstår gevinst på nogle af sine handler med kryptovalutaer med 20.000 kr. og har i samme år tab på andre handler med 30.000 kr., vil den pågældende skatteyder have lidt et tab på (20.000 kr. - 30.000 kr.) = 10.000 kr.

Ved den anlagte praksis vil gevinsten i en sådan situation udgøre (50 % x 20.000 kr.) = 10.000 kr., mens skatteværdien af tabet udgør (25 % x 30.000 kr.) = 7.500 kr., hvorved skatteyderen således skal betale 2.500 kr. i skat, selvom skatteyderen reelt har tabt 10.000 kr.

Vestre Landsrets dom af den 29. oktober 2024 (sagsnr. BS-59665/2023-VLR)

Vestre Landsret har haft lejlighed til at forholde sig til den af Skattestyrelsen anlagte fortolkning af personskattelovens regler, idet Vestre Landsret i dag har afsagt en dom omhandlende netop dette spørgsmål.

Sagen drejede sig således nærmere helt overordnet om, hvorvidt et tab på handel med kryptovaluta, som er anskaffet i spekulationsøjemed kan fradrages i den personlige indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1, eller om tabet alene kan fradrages i den skattepligtige indkomst som et ligningsmæssigt fradrag med henvisning til en modsætningsslutning efter personskattelovens § 3, stk. 2.

Vestre Landsret har herom nu udtalt følgende:

Der er enighed om, at sagsøgers handel med kryptovaluta skete i spekulationsøjemed, og at hendes fortjeneste indgår i opgørelsen af den personlige indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1. Der er endvidere enighed om, at tabet ikke er omfattet af opregningen i personskattelovens § 3, stk. 2, som vedrører fradrag i den personlige indkomst.

Efter personskattelovens § 1 opgøres den skattepligtige almindelige indkomst efter skattelovgivningens almindelige regler med de ændringer, der følger af personskatteloven. Efter skatterettens almindelige regler, jf. herved statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, har sagsøger ret til at fradrage sit tab i den skattepligtige indkomst.

Spørgsmålet er herefter, om tabet tillige kan henføres til personskattelovens § 3, stk. 1, med den konsekvens, at tabet kan fratrækkes ved opgørelsen af den personlige indkomst og dermed få en højere skatteværdi end efter reglerne om ligningsmæssige fradrag i den skattepligtige indkomst.

Det fremgår af personskattelovens § 3, stk. 1, at personlig indkomst omfatter alle de indkomster, der indgår i den skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst. Personskattelovens § 3, stk. 2, omhandler udgifter mv., som kan fradrages i den personlige indkomst.

Efter ordlyden af personskattelovens § 3, stk. 1 og 2, sammenholdt med pkt. 2 i de almindelige bemærkninger i lovforslag nr. 106 af 20. februar 1986, hvoraf fremgår, at de fradragsberettigede udgifter med en skatteværdi på ca. 50 pct. omfatter alle de udgifter, der ikke udtrykkeligt henføres til fradrag i bl.a. den personlige indkomst, finder landsretten, at retten til fradrag i den personlige indkomst er begrænset til de udgifter mv., der udtrykkeligt fremgår af personskattelovens § 3, stk. 2.

Det forhold, at sagsøgers fortjeneste fra handlen med kryptovaluta indgår i den personlige indkomst, kan derfor ikke føre til, at hendes tab skal fradrages ved opgørelsen af den personlige indkomst.

Vestre Landsret er således nået frem til, at den af Skattestyrelsen anvendte praksis er i overensstemmelse med personskattelovens regler, hvorfor retsstillingen for indeværende fortsat er således, at en skatteyder kan ende med en større skattebetaling, uanset at skatteyderen ikke har tjent, men tabt penge på handel med kryptovaluta.