Medarbejdere, der indgår i en virksomhedsoverdragelse, er beskyttet på en lang række områder i virksomhedsoverdragelsesloven. Dette vil blive gennemgået nærmere nedenfor.
Ved en virksomhedsoverdragelse er der tale om overførsel af en virksomhed, hvor der sker udskiftning af den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for virksomhedens drift, og som påtager sig arbejdsgivers forpligtelser overfor medarbejderne i virksomheden. I de fleste tilfælde vil overdragelsen være omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven. Det gælder dog ikke, hvis der er tale om overdragelse af kapitalandelene i et aktieselskab eller et anpartsselskab, idet der ved disse virksomhedsoverdragelser ikke sker en udskiftning af den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig som arbejdsgiver overfor medarbejderne i virksomheden.
Medarbejdernes rettigheder
Som overdrager skal man i rimelig tid inden overtagelse underrette medarbejdernes repræsentanter eller, såfremt sådanne ikke er valgt, de berørte medarbejdere om følgende:
- Datoen eller den foreslåede dato for overdragelsen
- Årsagen til overdragelsen
- Overdragelsens juridiske, økonomiske og sociale følger for medarbejderne
- Eventuelle foranstaltninger for medarbejderne
Hvis der i forbindelse med overdragelsen overvejes at iværksætte væsentlige ændringer for medarbejderne, skal der i rimelig tid inden overtagelsen indledes forhandlinger med medarbejdernes repræsentanter eller, såfremt sådanne ikke er valgt, de berørte medarbejdere med henblik på at nå frem til en aftale.
Ifølge virksomhedsoverdragelsesloven overføres alle rettigheder og forpligtelser i henhold til individuelle ansættelseskontrakter automatisk til erhververen på overtagelsestidspunktet. Derudover indtræder erhververen i overdragerens kollektive overenskomster, medmindre erhververen inden for en vis frist efter overtagelsestidspunktet meddeler fagforeningen, at denne ikke ønsker at acceptere den overenskomst, som overdrager har indgået. Hvis medarbejderne har ansættelsesklausuler, som fx konkurrence- eller kundeklausuler, der er indgået med overdrageren, vil erhververen også indtræde i disse, medmindre andet aftales.
Det følger ligeledes af virksomhedsoverdragelsesloven, at erhververen overtager alle økonomiske forpligtelser over for medarbejderne i form af løn, bonus, feriegodtgørelse m.v., der er optjent før overdragelsesdagen.
Virksomhedsoverdragelsesloven forbyder afskedigelse af medarbejdere som følge af, at en virksomhed overdrages, medmindre afskedigelsen skyldes en økonomisk, organisatorisk eller teknisk omstrukturering, der medfører beskæftigelsesmæssige ændringer. Om der foreligger en rimelig begrundelse for opsigelsen, vil altid bero på en konkret vurdering, på baggrund af forholdene på opsigelsestidspunktet. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at medarbejderen bevarer sine rettigheder, herunder anciennitet og opsigelsesvarsel ved overdragelsen, hvilket skal iagttages ved opsigelsen. Hvis opsigelsen anses som værende usalig, kan medarbejderen have ret til en godtgørelse.
Når erhververen ved overdragelsen indtræder i alle eksisterende forpligtelser og rettigheder overfor medarbejderne, vil overdrageren modsat blive frigjort for sine forpligtelser. Dog vil erhververen kun indtræde i de ansættelsesforhold, som bestod på tidspunktet for overdragelsen dvs. at erhververen ikke indtræder i ansættelsesforhold, som ikke bestod ved overdragelsen.
I forbindelse med overdragelsen vil der som regel blive udarbejdet en overdragelsesaftale, som regulerer forholdet mellem overdrageren og erhververen. Heraf vil det sædvanligvis fremgå, at overdrageren hæfter over for erhververen for de forpligtelser, der er opstået forud for overdragelsen, og erhverver for de forpligtelser, der er opstået efter overdragelsen.
Artiklen er skrevet af advokat Søren Ingerslev og seniorjurist Frederikke Hagen Berg