Fra vugge til grav kan der opstå mange forskellige behov for at tilpasse sig - også når det gælder selskaber.

Det kan som nogle få eksempler være 

  • etablering eller afskaffelse af en bestyrelse eller et tilsynsråd.
  • ændringer af ledelsens sammensætning.
  • navneændringer eventuelt også vedrørende binavne.
  • ændringer i ejerkredsen eller i kapitalfordelingen.
  • udvidelse eller indsnævring af forretningsområder.
  • forhøjelse eller nedsættelse af kapitalen.
  • beslutning om fusion, spaltning, omdannelse eller likvidation.

 Listen er lang og kunne fortsættes.

Selskabsloven indeholder en række krav i forbindelse med foretagelse af ændringer, og kravene varierer alt efter, hvad beslutningen vedrører.

Til en begyndelse er det vigtigt at være opmærksom på, om beslutningen skal træffes af direktionen, bestyrelsen eller af generalforsamlingen. Hvis beslutningen ikke træffes af det rigtige forum, er den ugyldig.

Man skal være opmærksom på selskabslovens § 106, der fraviger udgangspunktet om, at alle anliggender på generalforsamlingen afgøres ved simpelt stemmeflertal. § 106 anfører, at hvis der skal træffes beslutning om ændring af vedtægterne, er beslutningen kun gyldig, hvis den tiltrædes af mindst to tredjedele såvel af de stemmer, der afgives, som af den del af selskabskapitalen, der er repræsenteret på generalforsamlingen. Visse beslutninger er undergivet endnu strengere stemmekrav iht. selskabslovens § 107.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, jf. selskabslovens § 101, stk. 2. Dirigenten skal bl.a. føre en forhandlingsprotokol, hvori forhandlingerne på generalforsamlingen refereres. Alle beslutningerne skal føres ind i protokollen og protokollen underskrives af dirigenten.

Kontakt os for at sikre en korrekt proces ved ændringer omkring jeres selskab.